Framme i Mumbai

kiljano INDIEN 0 Kommentarer

En tidig mumbaimorgon och samtidigt en sen svensk natt kommer vi fram, det är skönt att sätta ner fötterna på jorden och veta att det är mark under och inte 15.000 meter som man gärna förtränger uppe i flyget. För det var faktiskt 15.000 meter ett tag, kanske när vi flög över Pakistan och deras mäktiga bergskedjor, då började även planet att oroa sig och kränga, jag antar att det inte finns så mycket luft kvar att flyga igenom på den höjden.

Flyget var packat med glatt folk och två packade svenskar gick mig på nerverna vid gaten i Istanbul, för det är visst något som händer med oss svenskar när vi reser utomlands, en del öppnar fönstret till sina sinnen och låter det nya landet strömma in, en del sätter på sig tuffa sommarhattar och t-shirt med fräckt tryck gärna ackompanjerade med solglasögon dom aldrig skulle komma på att bära i sverige, andra passar på att "supa till" under mellanlandningen bara för att fira att "man får!" en kille på vårt plan började frenetiskt spela på sin ukulele så fort han fick chans.

I mumbai samlades vi längs bagagebandet och tillsammans studerade vi varje liten väska som spottades ut. Dom första resväskorna var härligt invirkade med rep och ibland omlindade med lakan och gärna med stor handskriven text med personens namn, sen kom alla europeers märkesväskor och äventyrsryggsäckar, sist kom min.

Jag har preppat min fina gamla rygga med en metalkabel som lindas runt ihopsnörningen och gör den inbrottssäker, tillochmed för klåfingriga som bara vill känna, allt sitter på sin plats med två rediga slangklämmor som inte går upp i första taget.
På Arlanda hade jag vägt in den på cirka 13 kilo plus kamera och lite annat som jag hade i handen så runt 15 mjölkpaket kommer jag kånka runt med i denna 30 gradershetta den närmaste tiden. Hoppas jag får användning för hängmattan och cyklopet!

Vi hade inte med oss mer än några ynka rupies om motsvarande 2 kronor när vi kom men av erfarenhet vet jag att det finns gott uttagsautomater och att det blir billigare än forex och andra alternativ. Har råkade vi dock på problem, ett problem som känns igen för handelsbanken envisas med att man ska "berätta" att man ska utomlands annars går det inte att ta ut pengar, det har hänt förut, som tur hade vi alternativ även här.

I taxiresan in till staden mötte vi en uppvaknande megastad, ur dimma och mörker började höghus torna upp sig, sida vid sida med skjul byggda av plast, bambu och kartong. Den galna trafiken vet man om men den överaskar ändå på ett brutalt sätt. Varje korsning tror man kommer sluta i seriekrockar och invalidisering men på ett magiskt sätt, likt tetris flyttar sig massan utan olyckor.

Vi fixade snabbt en tågbiljett för morgondagen till morgao i Goa och strax efter pustade vi ut halvnakna på en hård dubbelsäng i ett billigt hotell nära tågstationen. Varmt är det, man kokar och en kall dusch är det ända receptet.

Vi tänker starta lite med Indien-light i Goa, sen röra oss genom Karnataka, Kerala, Tamil Nadu och sen tillbaka till Mumbai igen, gärna med en längre vistelse i Mumbai som vi har kommit att tycka mycket genom åren.

På en restaurang samma eftermiddag konstaterade jag att mina texter på dom senaste tre inläggen hade försvunnit, det vara bara bilder, jag kan bara säga att det var högklass som försvann ut i cyberrymdens svarta hål.

När vi flög över rumänien fick jag till det genom att skriva ett skämt om Transylvanien och hur jag lyckade dra kul (a) vitsar! Sen skrev jag en godbit appropå att dom visade Marvelfilmen "THOR" på planet och att jag precis som thor, som i filmen hamnar bland människorna, på jorden, strax skulle känna mig vilsen, missförstådd, samt väldigt stor, stark och blond.

Nåväl, vi får se om detta inlägg kan hitta fram till min blogg.