Jämtlandstriangeln

kiljano FOTO 7 Kommentarer

jamtlandstriangeln

Jämtlansstriangeln:  Storulvån – Sylarna – Blåhammaren.

I Augusti har det blivit lite av en tradition för oss att ta oss ut på en sista tur innan ledigheten slutar.  Vi tar oss ann svenska fjällkedjan på ett trevligt och avslappnat sätt i form av en 3-4 dagar lång tur, spontan och enkel. Förra året vandrade vi vid grövelsjön och  i år tog vi oss ytterliggare lite mer norr.  Ett par stopp på vägen i Skattungbyn, Sveg och i Östersund. Resan upp tog ca 9 timmar över två dagar.

Vi kom fram till Storulvåns fjällstation på eftermiddan. Det såg härligt ut. Människor som kom ner från fjället, glada och hungriga, nyanlända på parkeringen, busslaster som lämnades, alla åldrar samlade för att njuta av augusti i fjällen.

Jag vet sedan tidigare att dom här stora fjällstationerna har kartor, så vi hade inte brytt oss om att skaffa någon innan. Vi köpte en karta, mest för att det är trevligt och vägde in våra ryggsäckar som vi för en gångs skull hade ansträngt oss för att packa lätt.

Good walking load, at Storulvåns fjällstation

13 respektive 16 kilo. Bra vikt, inte det minsta ansträngande om man går ca 20km. Jag hade nya axelremmar och nytt midjebälte till min Arcteryx Arrakis, så äntligen hade den blivit skön att bära. Vi gick inte särskilt länge första kvällen utan hittade efter ca en timme en fin tältplats.

På morgonen lagade vi mat över en liten eld sen knallade vi på mot Sylarna. Vi hade fantastiskt väder och sikt åt alla håll. Vi gjorde ett kort stopp på fjällstationen för lite prat med andra vandrare. Senare samma eftermiddag kom en kort skur och himlen förändrades. En skugga drog in över dalgången, vi klädde oss snabbt i regnkläder och gick en stund i milt duggregn.

Lights through the cloudSenare fick vi tillfälle att svalka oss i en liten kall fjällsjö. Under resten av kvällen var himlen vacker och dramatisk. Dagen efter tog vi oss en liten tur till Blåhammaren. Där åt vi deras gulaschsoppa och torkade lite kläder. Dom berättade att deras tre-rättersmiddag var som för det mesta fullbokad så här års. Även sovplatser var det ont med. Men eftersom vi kom tid tidigt så var det tomt såvi passade på att duscha och slappa lite.

Efter ett tag började kvälls och middagsgästerna att anlända. Dom flesta vid gott humör men en del blev chockade och besvikna när dom fick veta att middagen var tvungen att bokas i förväg, det som kunde erbjudas var soppa på burk och en mikro. Flera av folket som kom hade förmodligen sett fram emot den där middagen under ett par timmars vandring. Till sängplats blev en herre erbjuden att sova i bastun, men den skulle bli iordningställd först vid 21-tiden. Så ingen middag och ingen säng på fem timmar. Inte dom bästa utsikterna enligt mig.

Vi bär alltid tält och mat med oss så att man inte hamnar i en sån här situation. Under resten av eftermiddagen tog vi oss tillbaka till Storulvån. Det var vackert på många platser och lite kyligare så vi höll ett högt tempo. Dom sista kilometerna valde vi att gå längs med ån på en lite mindre upptrampad stig. Väl framme vid Storulvåns fjällstation åt vi deras middagsbuffe, njöt lite av vår bedrift. Senare började det regna så vi satte oss i bilen och styrde hemåt mot Stockholm.

Geared up and ready to go

Nice looking tent and view

Jämtlandstriangeln

Sylarna Fjällstation at a distance

Sylarna and the trail in shadow from the coulds

Heart pond

Shelter and food making

Relaxing

Dramatic evening clouds

swedish Jungle

Enjoying the dinner at Storulvåns Fjällstation

Storulvåns Fjällstation

Kommentarer 7

1. Hej. Jag ska vandra Jämtlandstriangeln i början på september, det blir min första vandring så 🙂 känns kul och lite pirrigt. Undrar lite var ni började och avslutade. Fina bilder ni tog förresten.

Mvh Jorge

2. Hej! Fina bilder och det later som en fin vandring pa fjallen. Bode ni i talt eller pa stationerna. Hur manga natter var ni dar. Jag ska vandra med vanner nu i andra veckan pa augusti och vill vandra Jamtlands triangle också. Fast ar aven sugen pa att bo en natt i de mindre stugorna. Vilken stuga ar dina bilder fran nar du spelar kort? Tack.

1. Post
      Author

Hej Camilla. Vi bodde bara i tält, men vi var inne och titta på både Sylarna och Blåhammaren, som båda så mysiga ut. Angående stugan i vilken vi spelar kort, så var det bara en raststuga, dom får man inte övernatta i, men det går alldeles utmärkt att laga mat och vänta ut ett oväder.
      Hoppas du får en fin tur!

1. Hej. Nu var det här 2012 och sedan dess har jag ändrat lite på utrustningen, men det jag hade med mig här var en Canon EOS 5D med en fast 35mm f2. Jag har ofta med mig stativ men inte på den här vandringen. Jag har med mig en vattentät kameraväska från Ortlieb, den fäster jag i axelrämmarna på bröstet.

1. Dina bilder blir så otroligt skarpa. Det är härligt att se! Vad skulle du rekommendera för stativ att tam med sig på en längre fjällvandring där övernattning i tält sker osv. Vad har du för objektiv nu? Vad skulle du rekommendera att man tog med sig ? 🙂

1. Själv använder jag ett ”traveller” stativ från Gitzo, med kulled från really right stuff. Men sanningen är att jag inte har tagit dessa bilder med stativ, bara handkamera. Nu änvänder jag även ett litet mikrostativ från Really right stuff i kombination med min EOS M.
          Sen går det alltid att ”skärpa-upp” bilderna i lightroom, photoshop osv.
          Jag tycker om fasta brännvidder. De erbjuder större bländaröppningar vilket i sin tur möjliggör fotograferande med mindre ljus samt ett kortare skärpedjup. Dessutom är de lättare. Det kan ju bli att man har flera linser till slut och då faller den födelen. Jag tycker om att ha en vid lins och en tele, alternativt en mellanlins.