Kajaker för dom äventyrslystna – feathercraft k1 till Salu

kiljano TILL SALU 0 Kommentarer

Sedan ett par år sedan är jag en nöjd ägare av en fantastiska hopfällbar äventyrskajak  tillverkaren feathercraft.

Den har följt med på några av mina resor, läs här och här. Min modell är K1 Expedition. Nu hoppas jag att denna fina äventyrskajak ska få nya och spännande ägare.

Det är en sån här kajak du ska ha om du vill flyga till Grönland, Svalbard eller andra otillgängliga vatten långt ifrån civilisation. Eller om du som jag, bor i en lägenhet – då kan man förvara kajaken instoppad i garderoben!

Efter lite övning så tar Monteringen runt 20 minuter för Big Kahuna och 30 minuter för K1, beroende på hur många gånger man gjort det. Kajakerna byggs ihop genom att montera aluminiumskelettets två delar, föra in dessa i för och akter och sedan med hjälp av mittenpartiet justera längden på skelettet så att skrovet spänns.

Materialet i skrov är gjort av uretan, är sammansvetsat och helt vattentätt. Dessutom är det underhållsfritt. Läs mer här.  Till båda modeller finns roder och en sk. sea-sock. En sea-sock är en vattentät stor påse som man sitter i, för att vatten inte ska ta sig in i kajaken i händelse av att man välter. För att lätt kunna lasta i och ur utrustning finns det även vattentäta öppningar i däcket, en på kahunan och två på K1 Expedition.

Här är en video där man kan se hur man monterar kajaken:

 


 

Feathercraft K1 Expedition

20594229758_62f9549727_c

 

Detta är dom hopfällbara kajernas Rolls-Royce. Den lastar 175kg och väger ca 25 Kg. Nedpackad blir transporteringsväskan knappt en meter hög, dvs som en stor hockeytrunk. Kajaken kan alltså transporteras på flygplan, tåg eller bussar. Den har två vattentäta rulltop-öppningar, roder, sea-sock och neoprenkapell. Detta exemplar har sk. ”mast adapt”, vilket gör att man kan montera den tillhörande masten och spinnaker i skrovet och segla med den. På däck finns det gott om elastiska band att spänna fast t.ex extrapaddel eller vätskesystem. Paddel ingår ej.
Jag köpte den för fyra år sen, då var den nästan i nyskick. Den tidigare ägaren som hade beställt kajaken ifrån Kanada, där dom görs – hade likt mig inte kunnat motivera att ha en så dyr Kajak liggandes. Den var inköpt under en period då ägaren själv arbetade som kajakguide på Svalbard. Själv har jag endast varit ute på två flerdagsturer och ett par dagsturer. Tillsammans har jag och föregående ägare kanske använt den 20 dagar.
Denna modell är den nuvarande som saluförs.

Här är en länk till tillverkarens hemsida:

K1 Expedition

Här kommer info från den svenska återförsäljaren Avanza Kayak:

K1 har stor lastkapacitet för långa expeditioner. Det utpräglade V-formade skrovet tillsammans med de båda lufttankarna gör kajaken lättpaddlad, snabb, smidig och stabil. Lastluckor i för och akter med rullförslutning gör i- och urlastning av utrustning enkel. Linor tillsammans med fästpunkter gör det möjligt att surra utrustning även på däck. Kajaken packas ner i en stor packsäck, som kan bäras på ryggen. Sitsen är polstrad vilket ger en hög sittkomfort, uppskattas särskilt vid långdistanspaddling.
Pris hos Avanza Kayak:
51 200:-. Komplett med kapell, sea-sock, roder, packsäck och rep.sats. (obs, detta är utan uppgraderingen som gör att man kan montera masten) + Tillägg för kapell combo neopren/nylon. Pris: 1.000:- + Segel för Feathercraft Klondike och K2. Asymmetriskt segel samt mast. Fungerar både som spinnaker och genoa. Beroende på kajakens tillverkningsår finns masten i två innerdiametermått: 29 mm eller 35 mm. Pris: 3 300:-
Total 55.500:-

Vill man istället köpa den direkt från Feathercraft i Kanade ligger kostnaden istället på ca. 40.000 sek plus frakt och eventuella tullkostnader.

Mitt Pris: Feathercraft K1 Expedition (2009) 27.500:-

25.000:-

Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1Feathercraft K1

Här kommer bilder på dom två anmärkningarna.

Seasocken är sliten, på samma sätt som en ryggsäcks slits innuti. Siliconbeläggningen har börjat släppa. Den kan man antingen reparera, använda som den är eller köpa en ny. Jag tycker inte att det har spelat någon roll för mig.

Feathercraft K1

Feathercraft K1

Feathercraft K1

Feathercraft K1

Här är en bild på en liten reparation på en ytlig repa på skrovet. Obs, det är endast ytligt och jag fyllde en den med aquaseal.

Feathercraft K1

För att se större bilder: https://www.flickr.com/gp/kiljano/1PS93H

 


 

Feathercraft Big Kahuna – såld!

Detta är en lättare och mer snabbmonterat kajak. Den väger endast 15kg och lastar 136kg. Även denna kajak köptes begagnad av en entusiast som kände att han inte kunde motivera att denna fina kajak inte användes. Den har använts av både jag som är en storvuxen man på 178cm och av min bättre hälft som mäter in på blygsamma 159cm. Den har en vattentät rolltop-öppning, roder, sea-sock och nylonkapell. Tredelad kolfiberpaddel från VKV kan ingå, men då kommer priset att justeras.

Även denna är i väldigt gott skick och har använts oförskämt lite.

Här kommer info från den svenska återförsäljaren Avanza Kayak:

Det perfekta valet för kortare turer. Även ett intressant tillbehör i segelbåten. Kahuna väger endast 16 kg utan roder vilket gör den till en av de lättaste hopfällbara kajaken på marknaden. Trots det kompakta formatet lastar kajaken totalt 136 kg. Kahuna är uppbyggt efter samma princip som K1 Expedition. Det V-formade skrovet tillsammans med inbyggda lufttankar gör kajaken lättpaddlad, stabil och säker. Kahuna kan beställas utan roder (priset reduceras med 1 800:-). Kahuna finns också med stor sittbrunn: Big Kahuna.
Pris hos Avanza Kayak: 35 000:-. Komplett med kapell, sea sock, roder, packsäck och rep.satsLastlucka M, i aktern. Pris: 1 500:-
Total 36.500:-

Mitt pris: Feathercraft Big Kahuna (2007) 16.500:-


 

 

Pris för båda: 40.000:-!!

För att kontakta mig använder man med fördel kontaktformuläret på förstasidan. Om det blir många förfrågningar så kommer vi förmodligen att försöka erbjuda alla att komma och kolla vid samma tillfälle, på detta vis blir det inte lika mycket upp och nedpackning. Förmodligen så kommer detta att ske på Långholmen, Södermalm i Stockholm eller vid Klubbensborg  i Mälarhöjden, även i Stockholm.

Skynda och fynda, dessa dyker inte ofta upp begagnade.

 

 

Spara

Kommentera