timelapse.se

TIMELAPSE.SE

kiljano FILM 0 Kommentarer

Nu är det dags att berätta om mitt senaste projekt och affärsidé. Sajten timelapse.se  är i allra högsta grad levande och 2016 blev året då mitt företagande gjorde en sk. pivot från stillbild till timelapsefilmer.

För nära 7 år sedan gjorde jag min första time-lapse. Jag hade köpt en fjärrutlösare och hade sedan något år en hyfsad dslr kamera. Det var ingen märkvärdig film, med jag lyckades med att sälja den och jag märkte att folk blev imponerade. 7 år är länge sen; smartphones var fortfarande i sin linda det fanns inga time-lapseappar. Gopro skulle inte förrän nästa år lansera sin första HD kamera och på den här tiden var det vanligare med lågupplösta filmer på youtube än 720p HD.

Jag hade kommit i kontakt med konceptet time-lapse vid filminspelningar, alltså 35mm filminspelningar. På Arris filmkameror kunde man välja att stega fram och så att säga exponera en bild i taget på filmrullen. Jag såg hur min kollega gjorde det på en musikvideoinspelning på Kuba.
I ett annat sammanhang, under det tidiga 2000-talet råkade jag se filmklassikern: BARAKA från 1992! Det jag såg var fantasieggande och upphetsande. Jag blev såld.
Time-lapse kändes som det närmaste jag kunde komma filmeffekter utan programmering och avancerade 3D program. Dessutom fattade jag snabbt att kamerasensorn på en stillbildskamera oftast är mycket större än på en sensor som ska fånga in videomaterial.  Tack vare timelapse kunde jag göra HD filmer utan att ha tillgång till en HD videokamera.
Detta är sant fortfarande idag. Det senaste året har både Hasselblad och PhaseOne släppt 100 megapixelkameror! ( upplösningen på phaseone 100mp är 11608 x 8708 pixlar!).
Tack vare timelapse kunde jag göra HD filmer utan att ha tillgång till en HD videokamera.
När jag förstod att jag ville bli seriös med mitt arbete reggade jag sidan timelapse.nu. Jag gjorde en enkel design och la upp mina nya klipp från Gotland, Nordkap, Kerala och Patagonien.
Det började hända grejer. Några av klippen fick ett genomslag på nätet, 5.000-10.000 views och det var häftigt.
Eftersom jag har en entreprenörsgen och tycker om att leka företag, så ville jag utveckla detta vidare.
Min film från Gotland 2013, gjorde att jag lyckades dra in lite nya uppdrag och tanken på att skapa en egen verksamhet kring detta blir mer och mer verklig.
Hösten 2015 tog jag över domänen timelapse.se, jag spenderade januari 2016 med att dokumentera Stockholm i filmen ”Stockholm Winter Lights” den fick exponering via facebook, bloggar och google.
 Under våren 2016  publicerade jag den nya hemsidan, samtidigt lät jag den gamla övergå till att bli en systersajt, men endast i bloggformat, för att använda för nyheter och upptaderingar kring huvudsajten.
Jag började publicera kortare klipp genom en försäljare av videofootage på nätet, lite som en bildbyrå.
Men jag tyckte inte om verktygen för att bädda in filmer på min sajt, dessutom var det inte SEO vänligt. Sen tar ju såklart en bildbank eller videobank en stor del av kakan.
I fallet med nimia, som var tjänsten som jag tidigare använde hade dom ändå en hyfsat schysst lösning med ett inbäddat galleri som man kunde placera på en egen sajt. I fall att något klipp såldes genom detta galleri fick man 90%, men om klippet såldes genom deras huvudsida så fick man ändast 30-50%. En annan sak som jag störde mig på var att det kändes som ett pyramidspel. Om jag lyckades värva en annan content skapare till att registrera material till deras sajt, så skulle jag få 2% av deras framtida försäljning. Jag kunde inte leva med detta.
Jag hade jobbat hårt med sidan och fått upp den högt i sökresultaten, sen skulle jag e bort en stor del av min förtjänst och marknadsföring till dom, nej, jag ville lösa detta själv. Då var det dags att lära sig något nytt. Jag hade sedan några år hållit på med wordpress så det bäste alternativet torde ju vara att lära sig ett utav de stora ecommerce-tjänsterna.
Sagt och gjort, jag fick börja med att bygga min egen webbshop.
Efter ytterligare lite logiskt tänk, planering kring det estetiska, hosting* av filer, publicering av videos online mm, så har jag nu nått en slags milstolpe. Sajten är levande, materialet ligger online, folk  har börjat hitta dig och sökordsranking är relativt hög.

 

Så här fungerar sajten:

timelapse_screendump6

I första läget, som i detta fall är kategorin ”Stockholm” kan man sortera filer enligt vanliga etiketter eller söka på t.e.x kungsholmen.
Kolla t.ex på http//timelapse.se/footage/stockholm.

Man kan välja att se filmen direkt i rutnätet eller välja att trycka på länken som dyker upp under varje klipp när man hovrar över med muspekaren, eller fingret.

Då kommer man till respektive klipps egna sida. På detta sätt har jag kunnat sökordsoptimera och lyckats med att få fler träffar högt upp i googles sökresultat.

Varje klipp går sedan att köpa i två varianter ”4K UHD” och ”full HD” , så jag har varit tvungen att hosta* två versioner av varje klipp.

Jag har valt två checkout lösningar (kassa), den som är on-demand (dvs. kunden får klippet direkt) skickar kunden vidare till paypal och efter genomförd transaktion dyker klippet upp i en dialogruta med ”spara som alternativ”, medan den andra skapar ett fakturaunderlag, som jag sen får skicka iväg själv.

 

timelapse_screendump5
Allt offentligt publicerat videomaterial har jag lagt upp på: http://vimeo.com/timelapse med en vattenstämpel över, sen hostar jag själva högupplösta materialet på dropbox.
En lösning som jag kom på själv och som jag än så länge är väldigt nöjd med.
Jag har planerat och skrivit med sökordsoptimering i åtanke, kolla själva resultatet på google (svenska google), dvs. sök på ”timelapse” https://lmgtfy.com/?q=timelapse.
Jag har följt besökarna via google analytics och åtgärdat eventuella problem med google search console.
Jag har analyserat och förbättrat hastigheten på sajten med hjälp av pingdom och gmetrix.
Dessutom har jag börjat skriva lite blogginlägg om nya klipp och andra nyheter på en annan sida: http://timelapse.nu.
Detta är en strategi, för att få in fler länkar utifrån, underlätta delningar och för att göra nytta av det faktum att jag äger båda domänerna.
Parallellt med mitt jobb med att fylla på med nytt material har jag också blivit mer och mer aktiv på sociala medier, med användarnamnet @timelapse:

instagram har jag skapat ett eget manér för mina korta filmer. De loopas sömlöst och tittaren ska inte märka när filmen startar om.
Filmerna har inget ljud och jag håller på att experimenterar fram för att få så pass bra komprimering som möjligt. Jag leker med time-remapping, zoomningar och motion blur och det är riktigt kul. Nedanför kommer exempel.

twitter har jag istället delat ”behind-the-scenes-bilder”, försökt skapa diskussioner och tagit kontakt med tillverkare och skapare av timelapse. Kommunikationen är inte den samma som på instagram och gensvaret blir därför inte heller likadant. Exempel finns längre ner.

facebook har jag precis börjat. Här tänker jag mest samköra nya uppdateringar från bloggen, kanske streama live och beroende på hur saker och ting utvecklas kanske dela inlägg som har gjort i samarbete med andra företag / facebooksidor. Exempel finns längre ner.


Nästa steg är att publicera och sälja fler klipp, samt ge mig in i ”long-term time-lapse” branschen, för företag och kommuner. Jag håller på att skapa en lösning för att ta timelapseuppdrag som sträcker sig över långa perioder (upp till flera år). Den delen kommer jag sjösätta under nästa år.

Detta var min lägesrapport kring timelapsebiten. Dela gärna med er om ni känner filmproducenter, byggfirmor eller andra intresserade. Följ gärna med i socialamedier om ni vill.
Peace / Kiljano

*hosta, ifrån engelskans ”host” = värd; betyder i dessa fall att upplåta serverutrymme på internet för att lagra filer på.

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Kommentera