Novembermys med överlevnadstema

kiljano FOTO 2 Kommentarer

Vid den här tiden förra året valde några vänner och jag att trotsa kylan och det gråa vädret och bege oss ut på en tur. Men inte en vanlig vandring i skogen, utan en knapp vecka utan tält, sovsäck eller liggunderlag, men med granris och mossa som kudde. Platsen var det minsta problemet. Packningen bestod endast av mat och olika verktyg som yxa och såg. Vi hade bestämt oss för att ännu en gång utmana vår bekväma vardag.  Under vår …

Sörmlandsleden etapp 24-26, video

kiljano FILM 0 Kommentarer

För precis ett år sedan, i början av Maj 2013 vandrade vi ännu en gång några etapper på Sörmlandsleden. Sent på kvällen ställde vi bilen nära Svalboviken. Vi vandrade inte mycket första kvällen utan hittade en fin tältplats vid sjön Tryningen. Dag två hade vi fantastiskt väder och jag filmade en hel del med min lilla gopro-kamera. Det var ett par trevliga etapper med många möjligheter till bad och fina tältplatser. Den andra natten valde vi att stanna vid Myr-Grytens …

Möten i Abisko

kiljano LÅNGVANDRING 2 Kommentarer

Långt uppe i Lappland ligger den lilla byn Abisko och nationalparken med samma namn. Här spenderade jag vintermånaderna mellan december 2013 och maj 2014. Det här inlägget ska handla om alla spännande personer som jag har träffat som på ett eller annat sätt har passerat STF´s Turiststation i Abisko. Det handlar inte om norrskensturister eller stughoppandes veckoturare. Nej, jag menar dom som har gjort intryck på mig genom större bedrifter. Den första personen som jag mötte var den blyga norrmannen …

Padling och Överlevnad på Åland, i bilder

kiljano FOTO 2 Kommentarer

Från vandringskängor på Svalbards leriga dalar där vi var året innan skulle konstrasten bli stor, men att göra något helt nytt hade fått oss alla på gott humör. Att paddla bland Ålands 5 tusen öar och bara leva på fisk, svamp, bär, rötter och annat var något vi alla hade börjat se fram emot och nu när vi satt tillsammans på Ålandsbåtens njöt vi av varenda tugga som vi malde ner från den gigantiska buffén. Vi visste att dom kommande …

Jämtlandstriangeln

kiljano FOTO 7 Kommentarer

Jämtlansstriangeln:  Storulvån – Sylarna – Blåhammaren. I Augusti har det blivit lite av en tradition för oss att ta oss ut på en sista tur innan ledigheten slutar.  Vi tar oss ann svenska fjällkedjan på ett trevligt och avslappnat sätt i form av en 3-4 dagar lång tur, spontan och enkel. Förra året vandrade vi vid grövelsjön och  i år tog vi oss ytterliggare lite mer norr.  Ett par stopp på vägen i Skattungbyn, Sveg och i Östersund. Resan upp …

FILM: Nissan och Vättern, paddling sommaren 2012

kiljano FILM 0 Kommentarer

I mitten av Juli 2012 packade vi våra feathercraft kajaker för en dryg veckas paddling och äventyr. Vi hade varit sugna på att paddla en kanotled och i småland hade man precis invigt kanotled Nissan så efter lite utforskande och övervägande så bestämde vi oss för vänta med norrländska älvar och Dalslands kanal. På vägen ner genom Östergötland stannade vi på ett par vackra ställen som Konst på hög, vid kvartorp, Medevi Hamn, Vadstena, Borghamn och Tåkern. Vi köpte en …

boktips! Stockholms Vildmarker, f. 1986

kiljano BOKTIPS 0 Kommentarer

Stockholms Vildmarker, av Jan Sundfeldt & Bengt af Geijerstam. från 1986. Jag fortsätter att skriva om fina loppisfynd som berör ämnet friluftsliv, vildmark, vandring mm. Den här boken fick jag ge en femtiolapp för. Jag vill påpeka att den är 27 år gammal, så visst kan det vara så att en dal av platserna som dom beskriver inte är ”vildmark” längre. Jag tycker iaf. att den är superfin. Det fina och enkla ligger i att beskriva det mest tillgängliga och …

Stendörrens naturreservat

kiljano FOTO 2 Kommentarer

Ca: en timme bilväg från Stockholm ligger Stendörrens naturreservat. Dit stack vi i lördags för en helgutflykt med både vuxna och ett barn. I Januarikylan (ganska mild i år) och i vinterljuset så var det annorlunda och vackert, förmodligen helt och håller olikt från hur det ser ut här på sommaren. Här njuter man av att vara i skärgården utan att behöva ha egen båt eller att ta färjor. Mellan öarna finns flera hängbroar som gör det möjligt att komma …

Vandring kring Grövelsjön

kiljano FOTO, RESOR 5 Kommentarer

Grövelsjön i Augusti. I mitten av Augusti begav vi oss med bil upp till Grövelsjön för att få en sista glimt av svenska  berg och vild natur på många månader framöver. Det var väldigt lyckat och trots få medel och väldigt lite planering så blev det en av höjdpunkterna under sommaren. Den känsla som infann sig när vi njöt av vår lilla öde sandstrand, i fjällen, helt utan mygg var otrolig. En annan höjdpunkt var den vackra slingrande å:n som …