timelapse.se

TIMELAPSE.SE

kiljano FILM 0 Kommentarer

Nu är det dags att berätta om mitt senaste projekt och affärsidé. Sajten timelapse.se  är i allra högsta grad levande och 2016 blev året då mitt företagande gjorde en sk. pivot från stillbild till timelapsefilmer. För nära 7 år sedan gjorde jag min första time-lapse. Jag hade köpt en fjärrutlösare och hade sedan något år en hyfsad dslr kamera. Det var ingen märkvärdig film, med jag lyckades med att sälja den och jag märkte att folk blev imponerade. 7 år …

Novembermys med överlevnadstema

kiljano FOTO 2 Kommentarer

Vid den här tiden förra året valde några vänner och jag att trotsa kylan och det gråa vädret och bege oss ut på en tur. Men inte en vanlig vandring i skogen, utan en knapp vecka utan tält, sovsäck eller liggunderlag, men med granris och mossa som kudde. Platsen var det minsta problemet. Packningen bestod endast av mat och olika verktyg som yxa och såg. Vi hade bestämt oss för att ännu en gång utmana vår bekväma vardag.  Under vår …

Utsikter för bostadsfotografer

Utsikter, insikter & åsikter vid säsongens slut

kiljano FOTO 2 Kommentarer

Härmed avslutar jag fjärde säsongen som bostadsfotograf. Jag avslutar bokstavligen på topp, i en vindsvåning på Norrmalm, med utgångspris på nära 10mkr. Från lägenheten är utsikten över Norrmalms takåsar strålande, men frågan är vad det finns för utsikter för en mäklarfotograf i den här branschen?. Mina tankar kring bostadsfotobranschen är splittrade. Låt mig få beskriva den i korthet: Mäklarna i Stockholm arbetar under stor konkurrens. För att effektivisera och kvalitetssäkra sina uppdrag anlitar dom externa fotografer. Sällan anlitas dessa fotografer …

Åva Gymnasium – Student

kiljano FILM 0 Kommentarer

Den här filmen visar studenternas utspring på Åva Gymnasium år 2013. Det är en glädjeexplosion. Min lilla mor blev rörd när jag visade den för henne ”Dom är så himla glada”… sa hon. Jag håller med. Man kan verkligen känna deras glädje och jag tycker att jag lyckades fånga en del av den känslan i filmen. Åva Gymnasium ligger i Täby norr om Stockholm. Nu i dagarna är det dags för nästa kull med studenter att kastas ut vuxenlivet. Jag …

Sörmlandsleden etapp 24-26, video

För precis ett år sedan, i början av Maj 2013 vandrade vi ännu en gång några etapper på Sörmlandsleden. Sent på kvällen ställde vi bilen nära Svalboviken. Vi vandrade inte mycket första kvällen utan hittade en fin tältplats vid sjön Tryningen. Dag två hade vi fantastiskt väder och jag filmade en hel del med min lilla gopro-kamera. Det var ett par trevliga etapper med många möjligheter till bad och fina tältplatser. Den andra natten valde vi att stanna vid Myr-Grytens …

FILM: Gotland – En resa i Augusti.

kiljano FILM 2 Kommentarer

I augusti kan man ofta, ensam få ströva bland öns olika landskap. Det är inte första gången jag njuter av stenstränder, klintar och magiskt ljus. Genom åren har jag hittat några favoritplatser som jag gärna återkommer till. Under denna resa ville jag dokumentera och visa några av dom platserna. Det här är min bild av Gotland, den är långt ifrån fullständig och jag välkomnar nya tips på vackra platser och spännande miljöer – så att kommande resor blir fulla av …

Årsberättelse 2013

kiljano FOTO 0 Kommentarer

Nu har det blivit dags att sammanfatta 2013. Händelser, resor, foton och annat. Vad gjorde jag? Om jag börjar bakifrån kanske minnena kommer tillbaka tydligare. Jag avslutade året på STF Abisko Turiststation. Mitt i polarnatten, december månad tog jag mitt pick och pack, dvs en smockfull volvo v70, som jag körde dom 140milen non-stop från Stockholm till Abisko. Från en behaglig höstvinter med några få plusgrader förflyttades jag 30 mil norr om polarcirkeln och nästan 30 grader under nollan. Sedan …

Gotland i Augusti

kiljano FOTO 4 Kommentarer

Augusti månad på Gotland är en magisk tid. Efter att turisterna lämnat ön blir stränderna på nytt öde och möjligheter till stora naturupplevelser är många. Vid varje resa ägnar jag lång tid med kartor och gör flera besök på Almedalsbibliotekets avdelning för Gotlandica. Jag letar efter nya vikar, klippor, stränder eller vattendrag. Under dom senaste fem åren som jag rest till Gotland har jag hunnit med att se många platser. Men det känns som om det alltid finns något mer …

Padling och Överlevnad på Åland, i bilder

kiljano FOTO 2 Kommentarer

Från vandringskängor på Svalbards leriga dalar där vi var året innan skulle konstrasten bli stor, men att göra något helt nytt hade fått oss alla på gott humör. Att paddla bland Ålands 5 tusen öar och bara leva på fisk, svamp, bär, rötter och annat var något vi alla hade börjat se fram emot och nu när vi satt tillsammans på Ålandsbåtens njöt vi av varenda tugga som vi malde ner från den gigantiska buffén. Vi visste att dom kommande …

Midsommar i Skattungbyn

kiljano FILM 0 Kommentarer

Många är vi som vallfärdar till Dalarna för att åtminstone för en gång om året njuta av detta exotiska och som några kallar för det unikt svenska. Jag tänker på de gula kortbyxorna med tofsar, eller läderförklädena, de röda stugorna i backarna och den stora fallosen med de dinglande kulorna. Själv njuter jag som mest på en mytomspunnen plats i norra dalarna som heter Skattungbyn. Det är en liten by med mycket historia och kultur. Här spelades t.ex klassiska p-våfflan …

Jämtlandstriangeln

kiljano FOTO 7 Kommentarer

Jämtlansstriangeln:  Storulvån – Sylarna – Blåhammaren. I Augusti har det blivit lite av en tradition för oss att ta oss ut på en sista tur innan ledigheten slutar.  Vi tar oss ann svenska fjällkedjan på ett trevligt och avslappnat sätt i form av en 3-4 dagar lång tur, spontan och enkel. Förra året vandrade vi vid grövelsjön och  i år tog vi oss ytterliggare lite mer norr.  Ett par stopp på vägen i Skattungbyn, Sveg och i Östersund. Resan upp …

Ljus i mörkret och lite årssammanfattning.

kiljano FOTO 2 Kommentarer

Årets sista inlägg på bloggen blir tre fina bilder som jag tog på Juldagen med familjen. Den här tekniken kallas painting with light. Det bygger på att man tar långa slutartider och använder olika ljus för att ”måla” fram bilden. Eftersom detta blir årets sista inlägg så passar jag på att skriva av mig lite om mina tankar kring bloggen och året som gått. Detta blir mitt 63:e blogginlägg sedan starten september ifjol (2011). En del inlägg har inte varit …

FILM: Nissan och Vättern, paddling sommaren 2012

kiljano FILM 0 Kommentarer

I mitten av Juli 2012 packade vi våra feathercraft kajaker för en dryg veckas paddling och äventyr. Vi hade varit sugna på att paddla en kanotled och i småland hade man precis invigt kanotled Nissan så efter lite utforskande och övervägande så bestämde vi oss för vänta med norrländska älvar och Dalslands kanal. På vägen ner genom Östergötland stannade vi på ett par vackra ställen som Konst på hög, vid kvartorp, Medevi Hamn, Vadstena, Borghamn och Tåkern. Vi köpte en …

FILM: Paddling och överlevnad en vecka på Åland

När sommaren stod inför knuten var vi ännu inte överens om vart årets vildmarksresa skulle ta oss. Fjolårets resa hade varit spännande; vi hade vandrat en vecka på Svalbard så årets resa var tvungen att toppa denna upplevelse. Viljorna spretade och trots flera planeringsmiddagar hade vi några veckor innan resan skulle äga rum inte lyckats bestämma oss. Bland förslagen fanns vandring i Turkiet – The Lycian Way, Island, Karpaterna mm. I sista stund enades vi om att årets resa skulle …

El Medico – The cubaton story

kiljano FILM 0 Kommentarer

Runt 2002 började jag jobba med ett dokumentärfilmsprojekt som nu 10 år senare har färdigställts. Det fick namnet ”El Medico – The Cubaton Story”. Filmen har under dagarna haft premiär på SF. I och med premiären så har Kino gjort ett radioprogram om jättejobbet att klippa ihop den här dokumentären. Lyssna på radioprogrammet Kino i sveriges radio. (Om inte spelaren syns här under så gå direkt till sr kinos hemsida: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/110642?programid=3051) Lyssna här under: