Myr-Grytets vindskydd

kiljano SORMLANDSLEDEN 2 Kommentarer

Myr-Grytets vindskydd Middagskorvarna ska strax läggas på grillen. Vi njuter av eldens värme och kvällssolens sköna strålar, i skogen, 17 kilometer. närmre Katrineholm än när vi vaknade. Vi är ute på en två nätterstur, förenklat mellan Eskilstuna och Katrineholm. Imorgon klockan 10 ska vi vara framme vid vår destination. Det har dragit ihop sig till årets rävträff för ett av fotoföretagen vi jobbar för. Vi kommer ha tävlingar och öva teknik i skogen, förhoppningsvis grillar vi ännu mer korv och …

Spaning på grodyngel i Årsjön

En härlig men lång dag avklarad och nu njuter för fullt vid Årsjön i Tyresta. Mycket bad får oss på toppenhumör. Vi har dock ändrat vår taktik för tiden framöver, efter midsommar kommer vi tillbaka med förhoppningsvis mycket lättare packning. Jag kommer att lämna kamerautrustningen, på ca 4-5 kilo och stora väskan som väger 3,5 kilo, sen tänker vi ändra lite kringköksutrustningen och maten, målet är att komma ner till undr 15 kilo, dvs 10 kilo mindre än nu. Det …

Rapport från skogen

kiljano SORMLANDSLEDEN 2 Kommentarer

Efter en trevlig morgon har vi passerat alby friluftsanläggning, på väg mot tyresta. Vi har njutit av vädret och svalkat oss i ett par fina sjöar på vägen. Jag kan bekräfta att det går att äta quinoa med pastasås, smakar ganska bra. Vi sandasjöns källa var det full aktivitet, hit tar sig människor dagligen för att dricka det fantastiska vattnet som sipprar ut ifrån berget. Vi samtalade med en tjej som hade hämtat vatten här dom senaste 20 åren. Fast …

Första morgonen i skogen

dorothea SORMLANDSLEDEN 0 Kommentarer

Äntligen är vi här! Igår fick vi avbryta efter nån timme, kiljans väska skavde och vi blev tvungna att åka hem för att byta till den gamla ryggan. Det är skönt att komma hem. Vi är båda trötta och ömma. Vilar, lagar mat och packar om.Efter det var vi riktigt peppade. Tar tunnelbanan tillbaka, och nu går vi på i rask takt. Vi slår läger på ett berg innan mörkret faller på. När vi ska sätta upp till tältet märker …

Nu är vi på gång

kiljano SORMLANDSLEDEN 2 Kommentarer

Den här bilden knäpptes i björkhagen, där vi stötte på Petra som var ute och joggade, det var förmodligen årets svettigaste dag hitills och tack för att vi blev två dar försenade och slapp skurarna som har sköljt över stockholm. Vi var superpeppade men en liten detalj blev två ömma axlar när mitt höftbälte visade sig att vid 20kg+ inte hålla sig uppe. Det strävade konstant neråt och min atletiska figur har inte så väldefinierade höftben, vilket resulterade i att …

Skogslektyr för vandrare

kiljano SORMLANDSLEDEN 1 Kommentar

Fast, för många böcker. Minst två måste bort eller så måste böckerna bytas efter ett tag. "The Rucksack Man" av Sebastian Snow är en bok som låg långt ner i magasinen på statsbiblioteket, den hade inte blivit utlånad sedan 92, jag hittade namnet när jag läste om Darien Gap, iom Karl Bushbys bok "Giant Steps", den här mannen gör en liknande vandring genom hela sydamerika, låter spännande men kanske får den vänta. Dom två nästa böckerna är fältbiologi typ. Den …

Listor…..

kiljano SORMLANDSLEDEN 0 Kommentarer

Nu börjar sakta listorna bockas av, en efter en. Utustningen känns nästan perfekt, det som lyser med sin frånvaro är solcellsladdning. I går på kajakdagarna vid sjöhistoriska fick vi en genomgång samt klämma lite på bruntons solcellslösningar. Brunton är det amerikanska friluft och teknikföretaget som fenix outdoors (fjällräven, primus, tierra, hanvag) förvärvade 2010. Om jag någon gång tar och köper något från brunton ( det kan bli snart om jag känner mig själv) blir det garanterat från naturkompaniet, då kommer …

förberedelser: kartor, gps och navigering

Förberedelser: kartor & navigering, a photo by kiljano on Flickr. När råder det bråda dagar i vår lya. Det ska hinnas med mycket innan vi påbörjar vår vandring. Här är lite info om hur jag har planerat med kartor. Jag har till min gpsenhet, gpsmap 62st införskaffat friluftskartan pro v2, som beskrivs så här: Friluftskartan Pro v2 är framtagen av kartmaterial levererat av Lantmäteriet i skalorna 1:50 000 och 1:100 000. Terrängkartan (1:50 000), Fjällkartan (1:100 000) och Vägkartan (1:100 …

Första vandringen på sörmlandsleden

kiljano SORMLANDSLEDEN 2 Kommentarer

En liten försommarvandring i månadsskiftet Maj / Juni 2011. Vi startade i Järna och slutade vid Laxne. Vädre var underbart och alla insjöar bjöd på otroligt fint bad. Det blev totalt fyra nätter och ca 4 mils vandring. Jag ska försöka återkomma till Sörmlandsleden och fortsätta på nästa ettaper. Dom som vi gick under den här resan är:  11-14 Kolla på dessa länkar för varje etap: 11, 12, 13, 14